sunnuntai 4. maaliskuuta 2012

Arkeenpaluu

Ehkä nuo kuukaudet Kaliforniassa antoivat etäisyyttä tai muuten vaan puhtia tunnustaa tosiasiat: Giin ilmaisu vaihtuu. Tai konkreettisin viimeinen pisara oli viime sunnuntain EA2-kurssin maastotreeni. Maastoon kadonneet eivät edes olleet kovin pahasti ensiavun tarpeessa, mutta jokaisella kolmella uhrilla Gii kävi, tuli sitten katsomaan missä mä olen ja vasta sitten aloitti haukkumaan. Ja helmikuun edelliset treenit mä olin sitä haukkuilmaisua yrittänyt vahvistaa...

Viikolla aloitimme sitten hakuharjoittelun ihan alusta: mm:llä on kosketuskeppi ja mun kädestä tehdään toinen targetti. Tavoitteena kertova ilmaisu edestakaisin mm:n ja mun välillä juosten. Täytynee sitten aloittaa myös juoksukunnon kohotus: Gii pekoa ja mä aksaa varten ;-)

Tämän viikon hakutreeneissä Netta on saanut tuurata. Torstaina ja lauantaina se teki varikolla tosi hyvät suoritukset: ukot (jotka oli kyllä helpoissa avopiiloissa) löytyi nopeasti ja rulla palautui mulle asti. Tänään rakennusetsinnässä Orimattilassa eka ukko pressun alla n. metrin korkeudella pukin päällä löytyi hienosti. Toinen oli umpipiilossa, mihin johtavaa putkea ei Netta enkä mä hoksannut, joten se meni plörinäksi: Netta tarjosi loppujen lopuksi haukkua.

Ainiin, toissaviikolla vihdoin testattiin puoli vuotta auton perässä kuskatut viisi pahvilaatikkoa - jotka havaittiin liian pieniksi - mutta onneksi Noora pienenä ihmisenä mahtui melkein niihin piiloutumaan ;-) Silloin saimme 'huijaamalla' Netan tekemään yhden virheilmaisun. Eli näytimme Netalle että mm meni laatikkoon ja kun koira oli kulman takana mm vaihtoi laatikkoa. Seuraavilla kerroilla se tarkisti huolella laatikot ennenkuin otti rullan. Otto myös vanhana konkarina osasi tarkistaa laatikot - joskin enimmäkseen kaatamalla. Gii sensijaan oli niin innokas ja ilmeisen herkkä luottamaan näköhavaintoihinsa, että vei muutaman kierroksen ennenkuin oppi tarkistamaan kunnolla.

Tänään (kaiken muun opeteltavan lisäksi) aloitimme Giin kanssa koirakoulu Visiossa Sari Paavilaisen kouluttaman hajuerottelu-kurssin. Ensimmäisen tunnin aiheena oli naksuttaa koiran nenä purkkiin. Giin kohdalla haasteeksi muodostui kieli! Sen liskokieli kun tahtoi livahtaa sinne purkkiin aina just kun mä naksautin ;-) Ja sitten se seuraava haaste: mun pitäisi hankkia treeniä varten hajunäytteet vierailta ihmisiltä ;D

LISÄYS 5.3. Naksuttelin myös muiden neniä purkkiin. Netta nuuhki niin että tuhina kävi, ja Oton kanssa teemana keston metsästys: se tökkää kuononsa purkkiin hyvin nopeasti ja vielä nopeammin ottaa sen purkista ulos namuja saadakseen. Ja jos naksua ei kuulu, niin vauhti vaan kiihtyy ;-)

2 kommenttia:

Sari kirjoitti...

Vau, tekin aloitatte "nenä-purkkiin" treenit! Raportoi sitten ahkeraan :D

Meillä espyssä on nyt kans id-villitys. Itse meinasin sen jättää väliin, kun noita lajeja on ihan riittämiin. Mutta nyt mietin, että jos kuitenkin sairaslomalla sitä aloiteltaisiin tekemisen puutteessa.

Ja tuo laatikkoleikki on myös ollut mielessä ja sitä varten pari laatikkoa säästössä.

Tuija kirjoitti...

Hajuerottelu olisi kyllä sopivaa saikkutekemistä, rasittaa korvienväliä enemmän kun koipia ;-)