sunnuntai 12. kesäkuuta 2011

SPeKLin kouluttajaseminaari

Olin viikonlopun Somerolla Pelastuskoiraliiton kouluttajaseminaarissa. Mä nyt en itseäni olisi lukenut tämän kurssin kohderyhmään kuuluvaksi, mutta Taru sai innostettua mukaan - mutta jäikin sitten itse pois ;) Onneksi kurssi oli antoisa!

Erityisen ilahtunut olin Sari Paavilaisen (Koirakoulu Visio) luennosta. Sari on siis kirjoittanut Canikseen sen artikkelin rullakoiran koulutuksesta, jota lukemalla meidän Nettaa on koulutettu. Uskoni rullan opetukseen operantisti ehdollistamalla ja suoraan kiintorullalle taas vahvistui. Ja mä keksin, että rupean korjaamaan Netan ongelmaa rullan ennenaikaisesta irrottamisesta tekemällä kädestäni targetin, mitä koskemalla saa irti-käskyn. Eikä sitä tarvitse edes häivyttää. Ja Sarin kanta oli, että koiraa, joka on näin opetettu, ei kannata välillä suorapalkata, vaikka rullailmaisussa suorapalkkoja usein käytetäänkin. Netan hämmentyminen suorapalkkayrityksistä on siis ymmärrettävää, onneksi niitä ei ole montaa kertaa edes yritetty. Ja mun olisi opittava antamaan koirille mahdollisuuksia oppia virheistä! Suhde 4:1 olisi kuulemma sopiva - vaikka en mä kyllä uskalla noin paljoa virheitä...

Tänään sitten keskityimme naksutinkoulutukseen. Gii oli yksi demokoirista. Vasta viime syksynähän mä päätin Jannalla vierailun jälkeen, kun se ekan kerran haukkui vieraita, että pysyn haukussa. Silloin haukkuminen oli vielä tosi epävarmaa ja paineistunutta. Mua kehotettiin antamaan Giin itse päättää haukkumisasentonsa ja pitkälti myös etäisyytensä. Haukuttamisen opettaminen kyykyssä olevan mm:n nyrkille on kuitenkin ohjannut sekä etäisyyttä että asentoa. Nyt tuli pohdittavaksi, olisiko koiralle kuitenkin selkeämpi, että sille vahvistettaisi jokin tietty asento, mistä haukkua, että koiralla olisi aina selkeä käyttäytymismalli. Täytyy miettiä tätä. Mä olin siis pitkään uskossa, että Gii ei ikinä uskalla ryysätä mm:n päälle, vahvistin vaan sen uskallusta haukkua. Kunnes nyt keväällä se oli noussut niin korkealle, että rupesi hyppäämään seisovia ennen haukun aloitusta, jos vire oli korkealla. Johtuu tietty mun huolimattomuudesta, kun en ollut yleistänyt kunnolla. Demossa palasimme alkuun: ensin Gii haukkui kyykyssä olevan mm:n nyrkkiä, sitten mm nousi pystympään ja liikkui hiukan. (Tuli harjoiteltua vähän liikkuvaakin mm:stä ja ohjeeksi opettaa haukkumaan liikkuvaa takaa.) Nostimme vähitellen kierroksia: liivit päälle, mm vähän matkan päälle ja pikkuhiljaa pidemmälle. Nyt ei kertaakaan hypännyt, aloitti vaan haukun jo ennen pysähtymistä. Saatiin siis pelkkiä onnistumisia :) Pitää vielä kuitenkin muutama kerta vahvistaa.

Varsinaisia koiran kanssa treenaamisia oli melko vähän, joten käytin tilaisuutta hyväkseni sosiaalistaa ja opettaa rauhoittumista Giille. Hyvin se hengasi luennot mukana, välillä kävi uimassa ja kiersi kerjäämässä rapsutuksia. Vieläköhän sekin päivä koittaa, että se yllättää mut yltiörohkeudellaan ;)

5 kommenttia:

Sari kirjoitti...

Muistatko missä Caniksen numerossa tuo artikkeli on ollut?

Noora kirjoitti...

Se on 2/2008 (http://canis.valmiskauppa.fi/canis-20082-p-103.html)

Sari kirjoitti...

Ok, mulla ei ole noin vanhoja lehtiä. Sattuisitteko saamaan jutusta kopiota vaikka tuoda leirille, tai lähettää skannattuna s-postiin? Kiinnostais lukea.

Tuija kirjoitti...

Meidän lehti on hukassa, mutta mun pitäisi saada siitä uusi kopio. Jos saan, tuon mukanani leirille.

Linda kirjoitti...

Oikein hyvä, koska täällä on muitakin asiasta kiinnostuneita! ;)